skip to Main Content
5 Wskazówki Dotyczące Wymiany Amortyzatorów I Wsporników

5 Wskazówki dotyczące wymiany amortyzatorów i wsporników

Czy wiesz, że wymiana układu zawieszenia Twojego samochodu może kosztować od 2000 do 10000 złotych?
A to zależy od tego, czy posiadasz pojazd standardowy, czy luksusowy. Oczywiście można oczekiwać, że zapłaci się więcej, gdy samochód wchodzi w zakres tej ostatniej.
Ale czy wiesz również, że nie wszystkie problemy z zawieszeniem, takie jak zużyte amortyzatory czy wsporniki skutkują koniecznością wymiany całego układu?
To prawda. Problemy z samochodem mogą mieć związek tylko z amortyzatorami i wspornikami.
Dobrą wiadomością jest to, że dzięki lepszemu zrozumieniu tych komponentów można je wymienić samodzielnie. Pozwala to zaoszczędzić wiele – od średnio 1000 do 5000 zł (części i robocizna z warsztatu) do około 500 do 1000 zł.

Postępuj więc zgodnie z tymi wskazówkami podczas wymiany tych części na nowe, aby obniżyć koszty naprawy zawieszenia.

1. Dowiedz się, kiedy wymienić amortyzatory i wsporniki.

Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, aby zaoszczędzić pieniądze na naprawie lub wymianie amortyzatorów, jest ustalenie, kiedy należy je wymienić. Np. jak powinieneś wiedzieć, kiedy wymieniać inne rzeczy w Twoim samochodzie, takie jak olej, opona typu czy filtry.
Po przejechaniu 20 000 kilometrów. To dobra ogólna zasada, której powinieneś przestrzegać.
Jest również kilka znaków, które powiedzą Ci, nadszedł czas na nowe amortyzatory, np:

  • Nurkowanie przy gwałtownym hamowaniu.
  • Czujesz wszystkie te wstrząsy
  • Twój samochód błądzi w lewo lub w prawo, nawet przy prostym zestawie kołowym.
  • Wyciek płynu amortyzującego

Z drugiej strony, po ok. 80.000 kilometrów będziesz chciał zdobyć nowe amortyzatory. Ponieważ te zużywające się elementy pochłaniają wszystkie nierówności, które pokonujesz na drodze, nie należy się spodziewać, że nadal będą działać znacznie dłużej.

2. Stosowanie kompresora sprężynowego

Przed przystąpieniem do demontażu należy ustalić, czy najpierw potrzebna jest kompresor sprężynowy. Jest to konieczne w przypadku, gdy amortyzatory i wsporniki są zintegrowane ze sprężynami.
Nie traktuj tego lekceważąco! Nawet najmniejsze błędy podczas zdejmowania sprężyn mogą spowodować poważne uszkodzenia, gdy wyskoczą i uderzą z wielką siłą w coś z ich otoczenia.

3. Podnieś lub unieś swój samochód.

Świetna praca, jeśli masz podnośnik; to znacznie ułatwi sprawy. Jeśli nie, to lewarek może wykonać zadanie polegające na podniesieniu jednej strony samochodu.
Po podniesieniu z jednej strony należy szybko i bezpiecznie wsunąć wspornik podnośnika tuż pod obszarem za przednim kołem.
4. Zdjąć koło w celu usunięcia amortyzatora przy demontażu lub próbie wymiany.
W przypadku ustalenia, że potrzebna jest sprężarka z etapu 2, jest to czas korzystania z tego urządzenia. Do wykręcenia śrub mocujących rozpórki najprawdopodobniej należy użyć klucza nasadowego i klucza udarowego.

5. Założyć nowe amortyzatory.

Jeśli bez problemu wykonałeś kroki od 1 do 4, to od tego momentu po prostu wykonasz odwrotną czynność. Do dokręcania śrub na nowo zamontowanych amortyzatorach i rozpórkach przydatny jest klucz dynamometryczny. Twój producent OEM posiada specyfikacje dotyczące dokręcania śrub, dlatego upewnij się, że postępujesz zgodnie z tymi zaleceniami.
Po zamontowaniu nowego amortyzatora wystarczy odłożyć zdemontowane koło z kroku 1. Wykonaj te same kroki po drugiej stronie samochodu.

Test


Nie wystarczy po prostu iść i spalić gumę, jak tylko wymienią Państwo amortyzatory i wsporniki. Powinieneś najpierw wypróbować go w miłej i powolnej jeździe próbnej, aby upewnić się, że Twój oszczędzający pieniądze projekt poszedł dobrze.
Chcesz dowiedzieć się więcej o naprawie samochodu? Zapraszamy do zapoznania się z naszą stroną blogową! Jest pełna wskazówek dotyczących napraw samochodowych, które każdy entuzjasta motoryzacji powinien znać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top